در واقع سیم مفتول یک نوع سیم است که به صورت تک رشته ساخته شده و جهت انتقال جریان الکتریکی و انتقال داده ها استفاده می‌شود. این سیم از فلزی مانند مس ساخته شده است که با پوشش عایقی محافظت شده است. پوشش عایقی از جنس پلی وینیل کلرید (PVC) تشکیل شده است. سیم مفتول به دو نوع تولید می‌شود: سیم خشک و سیم ثابت. سیم خشک در سیم کشی تابلوهای تبلیغاتی و توزیع کننده‌های برق استفاده می‌شود که جریان برق را از درون خود عبور می‌دهد. به عبارتی، این نوع سیم قابلیت انعطاف دارد. در مقابل، سیم نصب ثابت است که غیرقابل انعطاف بوده و در لوله‌ها و زیر گچ استفاده می‌شود.

سیم‌های مفتولی به طور معمول دارای ولتاژ نامی بین 300 تا 500 ولت هستند و در مقاطع 0/5 و 0/75 میلی متر مربع قابل تهیه هستند. البته، برای سیم‌هایی که مقطع بیشتر از 1 میلی متر مربع است، ولتاژ نامی 450 و 750 ولت در نظر گرفته می‌شود. یک نکته مهم درباره انتخاب سایز کابل مفتولی این است که مفتول‌ها هادی هستند و این نوع محصول تا سایز 10 (با سطح مقطع 10 میلی متر مربع) تولید و عرضه می‌شود. به دلیل استفاده از روکش عایق تک لایه در بیشتر موارد، به این نوع کابل سیم مفتولی گفته می‌شود؛ زیرا کابل از دو لایه روکش عایق و ژاکت تشکیل شده است.

کابل مفتولی چیست؟

کابل مفتولی، یک نوع سیم هادی است که به عنوان کابل های خشک یا زمینی نیز شناخته می‌شود. این کابل ها، به طور متضاد با سیم افشان که در ادامه توضیح داده خواهد شد، به صورت تک رشته تولید می‌شوند. سیم های مفتولی به دو نوع خشک و ثابت بسته به کاربردهای مختلف تقسیم می‌شوند.
سیم خشک در مواردی مانند تابلوهای تبلیغاتی و توزیع کننده های برق استفاده می‌شود. این نوع کابل بسیار رسانا بوده و جریان برق را به خوبی منتقل می‌کند. به عبارت دیگر، سیم خشک توانایی انتقال جریان برق را بطور موثر دارد.

کابل مفتولی چیست؟

مزایای کابل مفتولی

  • از نظر اقتصادی به صرفه و مناسب است.
  • نسبت به ساییدگی و پیچیده شدن مقاوم است.
  • برای همه افراد در همه شهر ها قابل دسترس است.
  • در برابر نم و هوای مرطوب مقاوم است و زنگ زدگی پایینی دارد.
  • سطحی صاف دارد و عمر مفید آن بالاست و می تواند در آب و هوای خوب و خوش حدود 70 سال عمر کنند.
  • اگر این محصول با گالوانیزه گرم تهیه شده باشد بسیار سازگار بوده و برای تمامی مناطق جغرافیایی و شرایط آب و هوایی بسیار مناسب است.

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی

یکی از تفاوت‌های مهم بین کابل های هادی افشان و مفتولی، در انعطاف پذیری آن‌ها است. کابل های هادی افشان نسبت به کابل های مفتولی انعطاف پذیری بیشتری دارند. همچنین، مقاومت الکتریکی در کابل های مفتولی بیشتر از کابل های هادی افشان است. علاوه بر این، کابل های مفتولی مقاومت بیشتری در برابر ساییدگی و خوردگی دارند.
یکی از اصلی ترین تفاوت‌ها بین این دو نوع کابل، کاربردهای متفاوت آن‌ها است. برای مثال، کابل های هادی افشان به دلیل انعطاف پذیری بیشتر و عملکرد بهتر در ماشین آلات و تابلوهای فرمان استفاده می‌شوند. در حالی که کابل‌های مفتولی در برخی موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مفتول مسوار چیست؟

کاربرد سیم مفتولی

ممکن است تا کنون کابل مفتولی را در اطرافتان مشاهده کرده باشید؛ چرا مه کابل مفتولی به واسطه مزایایی که دارند، بسیار کاربردی است. در ادامه چند مورد از مصارف این نوع از کابل ها ذکر شده است:

  • در ساخت تابلو برق
  • توزیع برق در نیروگاه‌ها
  • عایق کاری موتور خانه‌ها
  • در عایق بندی و رابیتس بندی
  • کابل کشی در لوله های خرطومی و ساده
  • در محیط‌های مرطوب، خشک و در مکان های باز و بسته
  • کابل کشی ساختمان ها و مصارف صنعتی در آجرکاری و بتن کاری

مزایای کابل مفتولی

انواع کابل مفتولی

کابل‌ها بر اساس چند ویژگی مختلف دسته‌بندی می‌شوند. یکی از این ویژگی‌ها ولتاژ نامی کابل است که در صورت کابل مفتولی بررسی می‌شود. دو نوع کابل مفتولی با ولتاژ 300/500 ولت و 450/750 ولت وجود دارد. هر یک از این کابل‌ها سطح مقطع 0.5، 0.75 و 1 میلی‌متر در ولتاژهای بیشتر تا سطح مقطع 1 میلی‌متر را پشتیبانی می‌کنند.

دسته‌بندی دیگر کابل‌های مفتولی بر اساس وزن آن‌ها است. دو نوع کابل مفتولی سبک و کابل مفتولی سنگین وجود دارد. کابل‌های مفتولی سبک به دلیل وزن کمتر معمولاً در مصارف صنعتی استفاده می‌شوند و همچنین سطح ولتاژ کمتری دارند. از طرفی، کابل‌های مفتولی سنگین به دلیل وزن بالا به صورت دفنی و زیر زمین نصب و استفاده می‌شوند و بیشتر در مصارف صنعتی استفاده می‌شوند. کابل‌های سنگین توانایی پشتیبانی از ولتاژهای بالاتر را دارند.

سخن پایانی

کابل مفتولی، یک نوع سیم رسانا است که تفاوت‌هایی با سیم افشان دارد. یکی از این تفاوت‌ها، قیمت و مقاومت بالاتر آن نسبت به سیم مفتول است. با این حال، سیم مفتول نیز به دلیل قابلیت استفاده مقرون به صرفه و دسترسی آسان، محبوبیت خوبی دارد.کابل مفتول به دلیل داشتن پوشش عایقی، در محیط‌های سخت و مرطوب قابل استفاده است. لازم به ذکر است که برای خرید این سیم‌ها باید به کیفیت و استاندارد آن‌ها توجه داشت.

 

 

 

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0